Statistici alarmante din toata lumea arata ca plagiatul a devenit, mai ales in procesul educativ, o practica curenta, o adevarata „pandemie” a vremurilor de azi. Majoritatea autorilor se refera la faptul ca scoala nu mai poate orienta elevul spre dobandirea capacitatii de a redacta, in mod original, un text.
Profesorii de la toate materiile le cer elevilor, sub pretextul aplicarii metodei descoperirii, sa gaseasca texte pentru a elabora lucrari fara nicio orientare prealabila. Internetul apare, astfel, ca unica sursa de „inspiratie”. In majoritatea scolilor unde elevii au acces la Internet, acestia sunt stimulati, oricat de paradoxal ar parea, spre a copia texte, „fraudand fara vina”.
La trecerea in invatamantul superior, practicile sunt atat de inradacinate incat studentul, chiar in anii de masterat sau doctorat, este incapabil sa elaboreze un text original. Or, intr-o asemenea situatie, universitatea pare, la randul ei, neputuincioasa. Pe parcursul desfasurarii acestei subactivitati, vom incerca sa oferim o serie de sugestii pentru depasirea acestui impas.